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Prof. Dr. Christof Büskens

Leader of WG Optimization and Optimal Control
Member of the high-profile areas Minds, Media, Machines and MAPEX

Room: MZH 7220
Email: bueskens@math.uni-bremen.de
Phone: (0421) 218-63861
ORCID iD:  0000-0001-7385-4670

Research Areas

Leader of Projects

  1. TOPA³S - Transfer center for the optimized, Assisted, highly Automated and Autonomous Systems (01.06.2019 - 30.11.2020)
  2. OPA³L - Optimally Assisted, Highly Automated, Autonomous and Cooperative Vehicle Navigation and Localization (01.03.2019 - 14.02.2023)
  3. SmartDrive (01.11.2018 - 30.04.2020)
  4. GALILEOnautic 2 (01.10.2018 - 31.03.2021)
  5. AO-Car – Autonome, optimale Fahrzeugnavigation und -steuerung im Fahrzeug-Fahrgast-Nahbereich für den städtischen Bereich (since 01.09.2016)
  6. GALILEOnautic (01.07.2016 - 30.06.2018)
  7. SmartFarm (since 01.01.2016)
  8. HERCULES 2 (since 01.05.2015)
  9. CAUSE-Cognitive Autonomous Subsurface Exploration (01.04.2015 - 30.09.2018)
  10. PIA-Parameter Identification Automotive (since 01.01.2015)

Courses (Selection)complete list

  1. Numerik 2 (Sommersemester 2020)
  2. Oberseminar Optimierung & Optimale Steuerung (Sommersemester 2020)
  3. Reading Course zur Numerik (Sommersemester 2009)
  4. Numerik 1 (Wintersemester 2019/2020)
  5. Reading Course zur Numerik (Wintersemester 2019/2020)

betreute/begutachtete Dissertationen (Selection)complete list

  1. Entwicklung robuster Prognosen für ein Energiemanagementsystem anhand datenbasierter Modellierungsverfahren unter Berücksichtigung von Unsicherheiten (Francesca Jung)
  2. A Primal-Dual Augmented Lagrangian Penalty-Interior-Point Algorithm for Nonlinear Programming (Renke Kuhlmann)
  3. Dynamic Modeling and Implementation of Trajectory Optimization, Sensitivity Analysis, and Optimal Control (Anne Schattel)
  4. PDE-restringierte Optimierung in Anwendungen der spanenden Trockenbearbeitung (Heinrich Wernsing)
  5. On-board Trajectory Computation for Mars Atmospheric Entry based on Parametric Sensitivity Analysis of Optimal Control Problems (David Seelbinder)

Theses (Selection)complete list

  1. Physikalische und datenbasierte Modellierung einer Wärmepumpe im Vergleich (Miriam Wilks)
  2. Modellprädiktive Regelung einer Laufkatze mit linear-quadratischer Problemapproximation (Hanna Tormählen)
  3. Optimierung von Energienetzen druch Blindleistungseinspeisung -Wechselwirkung von Stromstärke und Spannung- (Marco Nittscher)
  4. Evaluierung dynamischer Fahrzeugmodelle (Dennis Hottendorff)
  5. Applying Deep Learning to Real Time, Simultaneous Detection and Recognition of Traffic Signs (Lennart Evers)

Publications (Selection)complete list

  1. M. Lachmann, J. Maldonado, W. Bergmann, F. Jung, M. Weber, C. Büskens.
    Self-Learning Data-Based Models as Basis of a Universally Applicable Energy Management System.
    Energies 2020, 13(8), 2084, 2020.

    DOI: 10.3390/en13082084

  2. A. Berger, M. Knauer, C. Büskens.
    Using Parametric Sensitivity Analysis to Determine Pareto Fronts in Multi-Objective Programming.
    30th European Conference On Operational Research (EURO 2019), 23.06.-26.06.2019.
  3. M. Knauer, C. Büskens.
    Real-Time Optimal Control Using TransWORHP and WORHP Zen.
    Modeling and Optimization in Space Engineering, G. Fasano, J. D. Pintér (Eds.), Springer Optimization and Its Applications, vol 144, pp. 211-232, Springer Verlag, 2019.

    DOI: 10.1007/978-3-030-10501-3_9

  4. K. Schäfer, K. Flaßkamp, J. Fliege, C. Büskens.
    A Combined Homotopy-Optimization Approach to Parameter Identification for Dynamical Systems.
    PAMM, 19, 2019.

    DOI: 10.1002/pamm.201900266

  5. A. Folkers, M. Rick, C. Büskens.
    Controlling an Autonomous Vehicle with Deep Reinforcement Learning.
    Intelligent Vehicles Symposium, 09.06.-12.06.2019, Paris, France.
    Proceedings of the 30th IEEE Intelligent Vehicles Symposium, pp. 2025-2031, 2019.

    Best Student Paper

    DOI: 10.1109/ivs.2019.8814124